top of page

Często zadawane pytania - FAQ

Q Co wpływa na cenę oklejenia?

A Na cenę wpływa kilka czynników, takich jak:

Wielkość samochodu:

Im większy samochód, tym więcej folii będzie potrzebne do jego oklejenia.

Skomplikowane kształty:

Samochody z bardziej skomplikowanymi kształtami, takimi jak samochody sportowe, mogą wymagać więcej czasu i precyzji, co również wpłynie na cenę.

Rodzaj folii:

Wiele rodzajów folii do zmiany koloru jest dostępnych na rynku, a cena może się różnić w zależności od jakości, trwałości i funkcjonalności folii. (chromy, folie kameleon, strukturalne - np. szczotkowane aluminium lub karbon). Istnieją również tańsze alternatywy.

O tym napisałem poniżej.

Czy można okleić tańszą folią?

Tak, można. Tylko z jakim skutkiem??

Folie do oklejania można podzielić na 3 główne kategorie;

Folie Monomeryczne - Kalandrowane

Upraszczając, ich proces produkcji możemy przyrównać do wałkowania ciasta na pizzę. Po rozwałkowaniu wraca ono z powrotem do formy kuli. Podobnie folia. Na pewno widziałeś/widziałaś kiedyś popękane folie na samochodach, spękane litery, lub 'obwódki' kleju które zostały po delikatnym skurczeniu się folii zwłaszcza na napisach. To była najprawdopodobniej folia monomeryczna.

Takie folie mają zastosowanie do bardzo krótkotrwałych oklejeń. Ale naszym zdaniem prędzej na kontenerze niż na samochodzie.

Zmiana koloru tymi foliami nie jest możliwa, a częściowe oklejenie (np. pasy/maska) po czasie skończy się spękaną folią, odbarwieniami na folii, nieestetycznym wyglądem a nawet i wizytą u lakiernika.

Zastosował bym tu taką analogię;

Kujawski to dobry olej. Zalał byś go do silnika w swoim samochodzie? Przecież jest tańszy od olejów silnikowych!! 

Każdy produkt ma swoje zastosowanie. Żaden mechanik nie zaproponuje ci oleju rzepakowego do Twojego samochodu. Wymiana oleju będzie tańsza! Ale ile później wyjdzie za remont silnika??

Pomimo znacznie, znacznie niższej ceny przy oklejaniu samochodu powinieneś być uświadomiony tego, co później się wydarzy. 

Folie Polimerowe - Kalandrowane

Folia polimerowa to folia, która jest przeznaczona do średnioterminowej aplikacji na samochodach (około 2-4 lat). Jest to folia kalandrowana, czyli jak poprzednio - ciasto na pizze. Ma w sobie naprężenia, więc z czasem się kurczy jednak trochę wolniej od monomerycznej. Jest trochę bardziej elastyczna niż monomerowa i pozwala na wyklejanie średnich przetłoczeń i wypukłości na karoserii samochodu. W zależności od zastosowanego kleju folie ciężko demontuje się z samochodu. Mogą uszkodzić lakier w miejscach newralgicznych takich jak odpryski lub ponownie lakierowane elementy. Przeważnie zostawiają dużo kleju. Wymagają dużo czasu, chemii i ostrożności do rozklejenia.

Da się okleić tymi foliami samochód ale trzeba być świadomym co się z tym wiąże.

Folie Wylewane

Najlepsze folie do oklejania samochodów. Aplikator jest w stanie dostosować ją do obłych kształtów karoserii oraz do przetłoczeń. Jako jedyna z wyżej wymienionych nie jest jak ciasto do pizzy. Podczas produkcji jest dosłownie 'wylewana' na płaską powierzchnię. Dzięki temu nie ma w sobie naprężeń wewnętrznych. Oklejona na płasko nigdy się nie skurczy. Dzięki odpowiednim technikom, jako aplikatorzy wykorzystujemy tę cechę. Odpowiednio 'zarzucony' narożnik wracamy do pozycji początkowej i mamy pewność, że nie będzie się kurczyć dalej (odklejać). Jest to BARDZO istotna różnica względem innych folii.

Poza tym, folie wylewane cechuje znacznie dłuższa żywotność. W zależności od eksploatacji przyjmuje się 5-7 lat.

Poniżej przykład co się dzieje z tańszą folią po czasie.

Kilka faktów o tym co na zdjęciach. 
Nie wiemy jaka dokładnie folia była położona na tych słupkach. Wiemy natomiast, że tak stało się po 8 latach użytkowania. Prawdopodobnie była tam folia monomeryczna. Spękania były tu NAJMNIEJSZYM problemem!

Czas demontażu przez naszego specjalistę wyniósł około 3 godziny, ale to również nie jest jeszcze tragedia.

Problemem jest to, że jak pisałem powyżej. Ta folia nie była przeznaczona do oklejania samochodów. Klej wszedł w reakcję z lakierem. Odbiła się na nim wyczuwalna pod palcem struktura.

Teraz nie dość, że wyglądało to paskudnie, to klienta czekała jeszcze wizyta u lakiernika. Ponowne oklejenie nie przykryje czegoś takiego, a polerowanie lakieru w tym miejscu nie przyniosło praktycznie żadnych rezultatów.

Wraca pytanie. Czy finalnie to wyszło Taniej??

Na jakich foliach pracujemy?

99% naszych realizacji oklejamy na foliach wylewanych.

Pracujemy wyłącznie na materiałach przeznaczonych do oklejania samochodów. Tak, nie wszystkie folie wylewane mają przeznaczenie do oklejania samochodów. Istotnym czynnikiem jest również zastosowany klej. Musi być kanalikowy, co pozwala na usunięcie powietrza z pod folii oraz 

odpowiednią siłę klejenia - adhezji. Te czynniki są nie mniej istotne.

Pracujemy na foliach znanych światowych producentów;
KPMF, 3M, ARLON, PWF, AVERY DENNISON, APA, ORACAL, HEXIS

KPMF logo.jpg
3m logo.png
arlon logo.png
avery logo.png
APA-logo.png
Oracal-logo-1.png
HEXIS_logo.jpg
A co z tym 1%?

To folie Polimerowe - Kalandrowane

Jeśli klient jest świadomy różnicy w materiale, trwałości i bardziej problematycznym demontażu stosujemy czasami Polimery do zmiany koloru. Mają one znacznie mniejszą morkę (tak zwaną skórkę pomarańczy) oraz ciekawe efekty :)

Są to takie marki jak TeckWrap lub Inozetek.

teckwrap Logo.png
inozetek logo.webp
Czy istnieje ryzyko pocięcia nożem lakieru?

Tak! Zdecydowanie tak!

Dla osoby początkującej, niewykwalifikowanej lub w pośpiechu jest to bardzo prawdopodobne.

Żeby tego uniknąć w większości miejsc, które wymagają przecięcia folii stosujemy specjalne taśmy tnące knifeless. Użycie takiej taśmy pozbawia nas tego ryzyka - folię przecina wyrywana nitka a nie nóż.

 

Czasami jednak trzeba użyć noża. Jako certyfikowani aplikatorzy spędziliśmy wiele godzin praktykując cięcia na np. balonach. Przy użyciu noża powinno się używać odpowiednich ostrzy, a samo nacięcie powinno przypominać zarysowanie folii, która później urywa się wzdłuż rysy, którą wykonał aplikator. Nie jest to jej przecięcie!

Jest to praca rąk ludzkich, więc żeby klient nie musiał się tym przejmować sporządzamy odpowiednie protokoły zdawczo-odbiorcze samochodu oraz umowy. Firma Wrap Kings sp. z o.o. jest ubezpieczona na wypadek takiej okoliczności. Ubezpieczenie pokryję naprawę takiego elementu. Na dzień dzisiejszy jeszcze nie wystąpiła sytuacja, w której trzeba by było takiego ubezpieczenia użyć. 

Zostawiając samochód w Naszych rękach nie musisz się tym absolutnie przejmować.

Czy oklejenie uszkadza lakier?

Nie, wręcz przeciwnie. Zabezpiecza go.

Jeśli lakier jest w dobrej kondycji nie zaszkodzi mu ani aplikacja, ani demontaż folii. Po usunięciu folii lakier wygląda jak przed oklejeniem.  Czyli w przypadku np. nowego samochodu, po 5 latach gdy rozkleimy folię, lakier pod nią jest w stanie fabrycznym.

W przypadku źle wykonanych napraw lakierniczych istnieje możliwość usunięcia folii wraz z lakierem, ale przeważnie jesteśmy w stanie ocenić to przed aplikacją. Dzieje się tak, gdy siła wiązania lakier - podkład jest mniejsza niż folia - lakier. W takim przypadku praca lakiernicza jest ewidentnie źle wykonana.

Czy po naklejeniu folii widać pęcherzyki powietrza?

A Nie, poprawnie zainstalowana folia do zmiany koloru nie ma pod sobą pęcherzyków powietrza.

Czy uszkodzenia na lakierze będą widoczne po oklejeniu?

Folia przykryje jedynie mikro zarysowania.

Jest elastyczna i dopasowuje się do oklejanych powierzchni. Każdy odprysk lub głęboka rysa będą wyglądały tak samo po oklejeniu. Możemy okleić takie powierzchnie, ale nie udzielamy na nie gwarancji oraz nie ponosimy odpowiedzialności przy ich rozklejaniu. 

Czy można okleić auto zimą?

Pora roku nie wpływa w żaden sposób na wykonanie oklejenia.

Do aplikacji folii wymagana jest temperatura około 23C. Do oklejania utrzymujemy ją na hali w każdej porze roku. Po skończonej pracy, żeby klej dobrze związał z podłożem samochód musi odstać jeszcze 12-24h w tej temperaturze przed wydaniem klientowi.

Czy na folię można kłaść ceramikę?

Tak, powłoka ceramiczna wydłuży świetny wygląd folii.

Na rynku dostępne są dedykowane powłoki do folii. Nie każda ceramika się do tego nadaje. Główną zaletą w tym przypadku są filtry UV zawarte w powłoce. Znacznie spowalnia to proces odbarwiania i degradacji folii do zmiany koloru. 

U nas masz możliwość wykonania tego kompleksowo, bez dodatkowej wizyty u detailera. 

Które elementy wymagają demontażu?

W większości samochodów demontujemy tylko klamki.

Wykwalifikowany aplikator do zmiany koloru nie musi ściągać zderzaków, anten na dachu, relingów itp. Czasami zdarzają się sytuacje, gdzie estetyczne oklejenie tego wymaga, ale uzgadniamy te kwestie z klientem przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac i przed podpisaniem umowy.

Oklejając bez demontażu nie zostają prześwity?

Na to pytanie odpowiedzą zdjęcia z bliska :)

Powrót do strony Oklejanie

bottom of page